Akuta problemFöreningen är ansluten till Örestads Bevakning, (vardagar
kl. 16.00-08.00 samt lördagar, söndagar och helgdagar)
jourtelefon: 040-93 12 70 vid nödfall. Läs gärna igenom stadgarna för att förstå om det blir du eller föreningen gemensamt som kommer att få betala för larmet. AndrahandsuthyrningTänk på att du måste ansöka hos styrelsen om du planerar att hyra ut din lägenhet i andra hand. Du får bara hyra ut lägenheten om styrelsen ger sitt samtycke, se stadgarna. Begäran om samtycke skall vara skriftlig och skall innehålla skälet för begäran, tidsperiod och vem som skall hyra lägenheten.Styrelsen kommer att ha en restriktiv policy till att bevilja tillstånd för andrahandsuthyrning. Tillstånd skall vara beviljat innan uthyrningen påbörjas. Styrelsen meddelar beslut efter styrelsemöte. Uthyrning beviljas upp till ett halvår i taget. Tänk på att det är du som lägenhetsägare har det fulla ansvaret att informera din hyresgäst så att denne följer de uppsatta reglerna för vår bostadsrättsförening, t ex trivselreglerna, sopsorteringen, tvättstugorna: bokning av tid, städning, och att det inte uppstår störningar från lägenheten eller trapphus. Föreningen tar ut en administrativ avgift för andrahandsuthyrning på 10% av prisbasbeloppet per år. År 2019 var prisbasbeloppet 46 500 kr vilket innebär 387,50 kr per månad. Blankett för ansökan om andrahandsuthyrning. AvfallskvarnI Malmö stad kan man koppla sin avfallskvarn till en uppsamlingstank så att det malda avfallet kan samlas in och tas omhand separat. Det är inte tillåtet att koppla avfallskvarnen från köket direkt på avloppsledningen i vår förening. AutogiroFyll i autogiroblanketten och skicka till Riksbyggen om du autogirera månadsavgiften.BalkongerDen som vill ha balkonglådor ska placera dessa på balkongens insida att de inte ska kunna falla ned. Skakning av mattor, sängkläder mm är inte tillåtet från balkonger eller fönster. Se till att balkongdörr är ordentligt stängd för att undvika att vatten tränger in vid kraftig nederbörd eller snösmältning. Se till att ta bort snö från balkongen så fort som möjligt. Matning av fåglar är inte tillåten inom fastigheten på grund av att matrester riskerar att locka till sig råttor eller andra skadedjur. BrandskyddsamordnareFöreningen har en branskyddsamordnare. Kontakta denne vid frågor om brandskydd. Se Kontakter för aktuell information. BrandsäkerhetEnligt Lagen om skydd mot olyckor (LSO), skall samtliga trapphus, gångar i källarna och vindarna hållas helt fria. Det vill säga barnvagnar eller andra föremål får absolut inte ställas i dessa utrymmen. Blommor får inte heller förvaras i fönstren i trapphusen. Det är förbjudet att förvara brandfarliga produkter i källaren och på vinden. ElEl inköps via föreningen och debiteras per lägenhet efter förbrukning. Medlemmar kan inte själva välja elleverantör. ElementTänk på att du själv ansvarar för att det inte uppstår något läckage från elementen. Placera därför inga möbler framför elementen som försvårar upptäckten av eventuella läckage. Samtliga radiatorer är nu försedda med termostat. Reglera värmen med hjälp av termostatet och inte genom att öppna fönster och dörrar. Gardiner framför termostaten stör regleringen av värmen så att det blir kallare i lägenheten. Byter du element är det viktigt att du behåller termostaten med de inställda begränsningarna. FuktmätareVi kan nu låna ut en fuktmätare. Maila till styrelsen om ni önskar låna denna. Ni kan låna fuktmätaren under ett dygn. Föreningens egendomVi förutsätter att du är aktsam om och vårdar väl föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt i föreningen. Om skada inträffar kontakta i styrelsen, Riksbyggen eller jour enligt anslagstavlan. FörsäkringDu bör själv teckna hemförsäkring som skyddar dig vid stöld, brand och vattenskada eller om du skulle bli skadeståndskyldig m.m. Sedan 2010 har föreningen tilläggsförsäkring för bostadsrätt. Du behöver alltså inte själv köpa detta tillägg till din hemförsäkring. Försäkringsbrevet hittar du på Mitt Riksbyggen, under "Dokument". Gemensamma kostnaderIaktta sparsamhet vid varmvattenförbrukning och lämna inte vatten rinnande i onödan. Var också sparsam med el i fastighetens gemensamma utrymmen. Byt kranpackning när vatten står och droppar, meddela vår fastighetsskötare som utför detta på föreningens bekostnad. Kostnader för vatten betalas gemensamt. Vattenkranar, wc etc. får absolut inte lämnas droppande eller rinnande. GrillplatsDet finns en grillplats som du kan boka. Bokningslista för grillplatsen finns i tvättstuga 2 Solters plan 1 D-E. Alla som använder grillen ska naturligtvis städa, torka av bord och ta bort sopor/aska för allas trivsel. Grillning är tillåten endast mellan klockan 16-24. För att undvika fotogenlukt läs ordentligt i instruktionen hur du tänder grillkolet. Ingen annan plats för grillning är tillåtet. Galler för grillning finns. Det går bra att använda engångsgrillar i grillen. GrovsoporGrovsoprummet öppnas med vindsnyckel. Dock får vi absolut inte slänga miljöfarligt avfall till exempel färgrester, oljor eller brandfarliga produkter. Dessa får var och en själv lämna till återvinningsstation. Hushållssopor får inte heller deponeras i soprummet. För avfall som vitvaror (kylskåp, spis etc.) kontakta styrelsen som i sin tur måste göra en beställning hos kommunen. Större papp- och frigolitförpackningar kan lämnas som grovsopor. Föreningen tar inte hand om byggavfall. Hänsyn till grannarAlla är skyldiga att rätta sig efter föreningens stadgar och “trivselregler”. Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar och boende i fastigheten. “Trivselregler” gäller inte bara dig som bostadsrättsinnehavare utan även dina gäster. Lagen ser strängt på störningar! Skyldigheten gäller i lägenheten men också i gemensamma utrymmen som t ex i trappa och andra gemensamhetsutrymmen. Några orsaker som kan störa grannarna är till exempel:
Efter kl. 22.00 ska det vara lugnt och senast kl. 23.00 ska var och en kunna gå och lägga sig och sova utan störningar. Ska du ha fest någon gång är det bra att varsko grannarna om man tror att man ska hålla på efter 23.00 Man kan sätta upp en lapp i trapphuset. Men även för en fest finns det naturligtvis gränser. Använd sunt förnuft. Kabelteve och bredbandFöreningen är ansluten till Comhem*) kabelteve. Bredband kan beställas dels via: Comhem alternativt via Ownit som har fiberkabelanslutning till fastigheten. Se vidare anslag i entrén. Kostnaden för bredband till Ownit ingår i avgiften. (Ca 100 Mbit/sek). Beställning av bredband via Ownits hemsida: http://www.ownit.se/ LägenhetsunderhållBostadsrättshavare ansvarar för att underhålla lägenheten. Vad som ingår i lägenheten och som skall underhållas framgår av föreningens stadgar. Till lägenheten räknas normalt lägenhetens golv, väggar och tak, inredning i kök och badrum, glas och bågar i fönster samt inner- och ytterdörrar. Om något går sönder är du skyldig att se till att det repareras. Det är särskilt viktigt att du har uppsikt över lägenhetens våtutrymmen och elementen. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas. NamnskyltNamnskylten på dörr, porttelefon respektive postbox hämtas från medlemsregistret. Vid namnbyte, ny delägare, sambo etc. var god kontakta styrelsen för byte av namnskylt. Andrahandsuthyrning gäller endast "c/o"-adress. Föreningen har ingen egen parkering för bilar, motorcyklar eller mopeder. Endast cyklar får parkeras på gården och då i särskilda cykelställ. Under lekplatsen mellan husen finns ett parkeringshus med infart från Möllevångsgatan och en trappa från Solters plan. Parkeringshuset drivs av Q-Park. I september 2019 kostade en plats 650 kr per månad. Boendeparkering finns på gatorna runt föreningen. Priset är 25 kr per dag. Bilen får stå max 7 dagar utan att flyttas. Läs mer på Malmö stads hemsida. PorttelefonPorttelefonerna är öppna mellan klockan 07:00 - 23:00. På porttelefonens högra sida finns en avstängningsknapp. När porttelefonen är avstängd lyser en lampa rött. På telefonluren finns en volymkontroll. När porttelefonen ringer och ni har svarat har man 40 sekunder på sig innan samtalet automatiskt kopplas ner. Likaså kopplas samtalet ner direkt ni trycker på öppna-knappen. Bild och instruktion. RitningarRitningar över lägenheter och hus finns att få hos stadsbyggnadskontoret. Renovering av lägenheten, t.ex. kök, badrum eller säkerhetsdörrKontakta alltid styrelsen när du planerar att göra förändringar i lägenheten, t.ex. byta/bygga om kök, badrum. Om du byter eller installerar fläkt ska det vara fläkt med kolfilter. Tvättmaskin får inte installeras i köket då det kräver större avloppsledning samt golvbrunn. Plastunderlägg under diskmaskinen så att man snabbt kan se eventuellt läckage av vatten är obligatoriskt. Avloppsledningarna som nu är relinade kräver en speciell handläggning, varför endast rörläggare med god kännedom om relining får utföra ingrepp på avloppsledningarna. Det är bostadsrättshavarens ansvar att kontakta Tubus System, för att ansluta nya installationen mot det befintliga avloppssystemet. Medlemmar som renoverar sina lägenheter ansvarar själva för att det är rent i trappan under tiden renoveringen pågår. Rökning och nedskräpningDet är inte tillåtet att röka i trappuppgångar, vindar och källare. Utöver brandfara handlar det om att visa hänsyn för alla och speciellt för de som är allergiska och inte minst barnen. Aska inte ut genom fönster eller från balkongen och för allas trevnad, kasta inte fimpar, begagnad snus eller tuggummi på vår fina gård. Du ansvarar för att dina gäster inte skräpar ner inom föreningens område och runt fastigheten. Om du får reklam eller annan information som du inte tycker om, sortera detta som tidningar.
|